strecink

Jak nám protahování může pomoct?

8. srpna 2022

Péče o naše tělo zahrnuje kromě zdravé a vyvážené stravy, pravidelného pohybu, dostatku spánku a správného nastavení mysli i regeneraci a odpočinek. Ty mohou mít různou formu – sauna, masáže, akupunktura, protažení apod.

A právě na téma protažení se podíváme trochu do hloubky.

Protažení v sobě skrývá několik různých technik – aktivní (dynamický), pasivní (statický) i PNF strečink.

Cílem všech metod je udržet/zvýšit rozsah pohybu v rozličných pozicích. Zkrácení svalu a tím způsobený snížený rozsah pohybu může mít celou řadu negativních dopadů na naše zdraví. Můžeme být víc náchylní na zranění nebo mít různé bolesti.

Dynamický strečink zařazujeme primárně před tréninkem. Kromě zvýšení rozsahu dochází k aktivaci svalu pro lepší trénink.

Statický a PNF strečink je naopak vhodný po tréninku nebo i v průběhu dne.

Hlavní výhody strečinku?

Prevence zranění – Nedostatečný rozsah pohybu způsobený zkrácením svalů může vést k tomu, že se při cvičení nebo sportu dostáváme do špatné pozice. To může způsobit přetížení jiných svalových skupin, jejich únavě, bolesti nebo dokonce zranění.

Odstranění bolesti – Vzhledem k životnímu stylu, který v současnosti většina z nás má, jsme nuceni většinu času během dne sedět. Sezení má za následek celou řadu funkčních změn našeho pohybového aparátu. Rozvolněním zatuhlých a zkrácených svalů prokazatelně dochází k úlevě bolesti zad a hlavy, dokonce eliminaci migrén.

Jak se protahovat?

V klidu a pravidelně. Statický strečink by měl být prováděn bez bolesti (stačí lehký tah), bez trhaných pohybů a s klidným pravidelným dýcháním. V pozici je vhodné vydržet 30-120 vteřin (podle délky svalu) do té doby, dokud cítíme, že se v pozici dostáváme dál. Výběr cviků velmi záleží na tom, čeho chceme strečinkem dosáhnout.

Protože většina z vás hodně času prosedí, dají se obecně doporučit cviky na protažení trapézů, prsních svalů, kvadricepsů (přední strany stehen), hýžďových svalů i hamstringů (zadní strany stehen).

I pár minutek během dne (v práci nebo navečer doma) po dobu několika dnů už může mít značný dopad na to, jak se budeš cítit. Pokud budeš chtít poradit, jsem k dipozici na frantisek@crossfitpardubice.cz, můžeš se na mě kdykoli obrátit.

Vyzkoušej pravidelné protažení a věřím, že se budeš cítit mnohem líp!

Cvičíš, ale už se nezlepšuješ a nudí tě rutina? Nebo cítíš, že se sebou potřebuješ něco začít dělat, ale přesně nevíš co pro tebe bude nejlepší? Domluv si s námi nezávaznou 15ti minutovou konzultaci a společně probereme, jak začít a co pro tebe bude nejlepší.

Domluvit konzultaci

<< Zpět na seznam článků